Vlaamse gemeenten, steden en lokale overheden gaan voor vergroening wagenpark

De Vlaamse gemeenten, steden en lokale overheden zetten gezamenlijk een stap in de duurzame richting.

Dankzij een samenwerking tussen de Vlaamse intercommunales voor streekontwikkeling, kunnen steden en gemeenten goedkoper en eenvoudiger elektrische en CNG-voertuigen aankopen. Het vergroenen van het wagenpark is voor vele gemeenten een actiepunt in hun klimaatplannen.

Bekijk het aanbod met de zeer voordelige prijzen

Vanaf nu is het mogelijk het aanbod te bekijken en bestellingen te plaatsen via de gloednieuwe website www.gestroomd.be. Met deze vergroeningsactie besparen we jaarlijks naar schatting zo een 7 à 9 miljoen liter diesel. De CO2-uitstoot kan dalen met zo’n 23.000 à 30.000 ton.

Gemeenten, steden en andere lokale overheden beschikken over een wagenpark met heel uiteenlopende modellen, gaande van veegwagens over personenwagens tot vrachtwagens. Door die voertuigen te vervangen door voertuigen aangedreven door CNG en elektriciteit, besparen ze kosten en halen zo de milieudoelstellingen. 

De Vlaamse streekintercommunales maakten een uitgebreid aankoopdossier op, waaruit een aanbod van 108 verschillende voertuigen is voortgevloeid. Daarin zijn bovendien nog opties mogelijk zoals bv. zwaailichten.

Het aanbod bestaat uit:

  • Personenwagens: batterij-elektrisch en plugin-hybride;
  • Bestelwagens en lichte vrachtwagens < 3,5 ton (batterij-elektrisch en CNG);
  • Vrachtwagens > 3,5 ton < 12 ton (CNG);
  • Zware vrachtwagens (> 12 ton) (CNG);
  • Speciale voertuigen (batterij-elektrisch), bv. veegwagens.

De website www.gestroomd.be bevat een catalogus, waarin gemeentemedewerkers de voertuigen en voorwaarden kunnen bekijken. Indien gewenst, krijgen ze ondersteuning van een gespecialiseerde medewerker om hun keuze te maken. Die expertise is vooral nodig voor voertuigen op maat, waarbij bv. een kraan en een laadbak op het chassis worden aangebracht.

Met dit aanbod maken we het voor de gemeenten nog gemakkelijker om de doelstellingen van het burgemeestersconvenant te halen. Naast de fietsleasing die we mogelijk maakten voor het gemeentepersoneel, maakt dit aanbod het mogelijk om het wagenpark van de gemeenten versneld te verduurzamen – aan interessante prijzen.

Sofie Vandelannoote, algemeen directeur Veneco

Door gebruik te maken van een gemeenschappelijke overheidsopdracht vermindert de administratieve rompslomp voor elke gemeente in vergelijking met een situatie, waarin elke gemeente op eigen houtje een aanbieder zoekt. Het is bovendien mogelijk om een goede prijs te krijgen door het grotere aantal wagens. Er zijn kortingen op de catalogusprijs, variërend van 5 tot wel 40 %. Er is een overeenkomst met de aanbieders gesloten voor vier jaar.

Deze samenwerking tussen alle intercommunales is een primeur. Ik denk niet dat dit al ooit is gebeurd. Omdat we als intercommunales voor streekontwikkeling de gemeenschappelijke doelstelling van dienstverlening aan gemeenten nastreven, is dit echter wel mogelijk. Een belangrijke factor is ook dat vrijwel alle gemeenten in Vlaanderen een beleid voor luchtkwaliteit en klimaat voeren. Met de vergroening van de gemeentelijke voertuigen kan hierin een aantoonbaar resultaat geboekt worden.

Peter De Bruyne, algemeen directeur IGEMO (intercommunale regio Rivierenland)

Een samenwerking van: