Het Blue-bike netwerk in vervoerregio Gent breidt fors uit tot meer dan 1.250 deelfietsen verspreid over 65 locaties. Er komen meer dan 250 e-bikes. In de volledige Gentse vervoerregio rolt Blue-bike een meer flexibel back-to-many-systeem uit. Dat betekent dat je een deelfiets kan ontlenen en deze zonder meerkost kan achterlaten op een ander Blue-bikepunt in de vervoerregio. Dit najaar zullen alle 65 locaties voorzien zijn van stadsfietsen. Op het merendeel van de 65 Hoppinpunten in de 22 steden en gemeenten zullen e-bikes komen. Deze uitrol past binnen Hoppin, de Vlaamse visie op mobiliteit die inzet op efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer voor iedereen.
Voor de uitrol van deelfietsen krijgen de 15 vervoerregio’s in Vlaanderen subsidies van de Vlaamse overheid. Elke vervoerregio stelt een penhouder aan om een opdracht uit te schrijven en een leverancier aan te stellen. Vervoerregio Gent heeft streekintercommunale Veneco aangesteld als penhouder. Blue-mobility, bekend van de Blue-bike-deelfietsen aan vele treinstations in België, werd in mei gekozen als leverancier.
Meer dan 100.000 fietsritten met Blue-bike in vervoerregio Gent
Vandaag zijn er al 20 Blue-bike-locaties binnen de Gentse vervoerregio, samen goed voor meer dan 560 stadsfietsen. In 2023 waren die goed voor meer dan 89.000 ritten. Met de gunning van de concessie-opdracht opent Blue-bike de komende maanden 45 nieuwe locaties. Er zullen naast 1.000 stadsfietsen ook ruim 250 e-bikes ter beschikking staan.
"Met deze forse uitbreiding en aanwezigheid in 22 steden en gemeenten in de vervoerregio verfijnen we de mazen van ons netwerk. Naast het uitrusten van 13 nieuwe locaties aan NMBS-stations in de regio zullen gebruikers onze deelfietsen ook aan meer dan 40 andere Hoppinpunten (zonder treinhalte) in de regio vinden", licht Stefaan Butaye, algemeen directeur van Blue-mobility toe.
Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd, zoals de trein, tram, bus, een deelsysteem ((bak)fiets, auto, step, …) of je eigen fiets. Je vindt er informatie over alle vervoermiddelen die op dat Hoppinpunt beschikbaar zijn. Dankzij de uitbreiding van het aanbod en flexibele tarieven verwacht Blue-bike dit jaar al meer dan 100.000 fietsritten in de vervoerregio Gent.
Filip Watteeuw, Gents schepen van mobiliteit én ondervoorzitter vervoerregio Gent: “In Gent hebben we heel goede ervaringen met deelfietsen. Daarom rollen we dit nu uit over heel de vervoerregio. Met deze uitrol maken we werk van de modal shift. Deelfietsen zijn essentieel om vervoermiddelen te combineren én ideaal voor de first en last mile-verplaatsingen. Deelsystemen passen helemaal binnen Hoppin, de Vlaamse visie op mobiliteit die inzet in op efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer voor iedereen. Vraag en aanbod worden beter op elkaar afgestemd met deelfietsen, deelwagens en aansluitingen van openbaar vervoer met bus, trein of tram.”
Een ambitieus plan om mobiliteit duurzamer te maken
Mobiliteit duurzamer maken, is een essentiële doelstelling binnen het regionaal mobiliteitsplan van vervoerregio Gent. De vervoerregio wil ook gebruiksvriendelijke alternatieven aanbieden voor het gebruik van de wagen. Door het bevorderen van duurzame vervoermiddelen zoals de fiets, openbaar vervoer en gedeelde mobiliteit, wil het plan de impact van transport op het milieu te verminderen en de levenskwaliteit van de inwoners verbeteren. In de hele vervoerregio zullen zo meer dan 40 extra Hoppinpunten voorzien worden van Blue-bike-deelfietsen.
“Dit ruim aanbod aan deelmobiliteit zal samen met het flexvervoer van De Lijn de duurzame verplaatsingen in de regio sterk doen toenemen en zo de doelstellingen van het regionaal mobiliteitsplan 2030–2050 voor de vervoerregio Gent mee helpen realiseren”, zegt Bart Van Thuyne, politiek voorzitter van vervoerregio Gent. “Door het netwerk uit te breiden, vergroot ook de dekkinsgraad. De woonplaats van 98% van de inwoners van vervoerregio Gent, alle arbeidsplaatsen, alle scholen en opleidingcentra, alle ziekenhuizen en 98% van de bedrijvenzones bevinden zich binnen de 5 km (20 minuten fietsen) van een Blue-bike-locatie".
Nieuw systeem, zelfde betrouwbaarheid
Om nog meer flexibiliteit te bieden, schakelt Blue-bike in het najaar over op een back-to-many-systeem binnen de volledige vervoerregio Gent. Gebruikers zullen hun rit kunnen beëindigen op een andere Blue-bike-locatie binnen de vervoerregio. Vandaag geldt er een toeslag van € 20 als gebruikers hun rit beëindigen op een andere locatie dan het startpunt. Deze meer flexibele back-to-many-formule opent heel wat nieuwe gebruiksmogelijkheden naast het gebruik van de Blue-bike-deelfiets voor de klassieke ‘last-mile’ vanuit het treinstation.
Timing
Een aantal nieuwe Blue-bike-locaties in vervoerregio Gent zijn al operationeel. Sinds begin mei kan je Blue-bike-fietsen ontlenen aan de NMBS-stations van Gentbrugge, Melle, De Pinte, Eke-Nazareth, Evergem en Hansbeke. Alle 65 locaties zullen in de loop van deze zomer eerst worden voorzien van niet-elektrische fietsen. Zodra alle locaties operationeel zijn, wordt het bestaande back-to-one systeem omgevormd naar het meer flexibele back-to-many-systeem. De introductie van e-bikes in het gamma is gepland vanaf september.
Hoe werkt Blue-bike?
Met Blue-bike heb je overal in België een fiets op zak. Een lidmaatschap kost € 12 per jaar en daarnaast betaal je per afgelegde rit (standaardtarief 3,50 euro/24u). De kost per rit kan per locatie variëren als de stad of gemeente er via een derdebetalersregeling voor kiest om het gebruik te stimuleren. Later dit jaar wordt een volledig herzien tariefmodel geïntroduceerd om de nieuwe diensten zo toegankelijk mogelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. In vervoerregio Gent betaal je binnenkort € 2,5 voor een rit tot 24u met een stadsfiets en € 5 met een e-bike. Daarnaast komt er ook een tarief voor ritten van kortere duur en een abonnement voor onbeperkt aantal ritten.
Alle Blue-bike-locaties en alle fietsen in vervoerregio Gent zullen digitale sloten hebben bij de start van de uitrol. De digitale sloten werken via de Blue-bike-app. Gebruikers selecteren een fiets uit de lijst en hebben geen fysieke kaart of sleutel nodig. Ook de fietsen aan de bestaande vloot krijgen een digitaal slot. De huidige sleutelautomaten, voornamelijk aan de grote NMBS-stations, waaronder Gent Sint-Pieters, Gent-Dampoort, Deinze en Eeklo, verdwijnen in de loop van de zomer.
Voor onderhoud, herstellingen en de herverdeling van de fietsen werkt Blue-bike samen met de Fietsambassade Gent en Groep Intro uit Deinze. Deze maatwerkbedrijven bieden tewerkstelling aan voor mensen die moeilijker toegang tot een job hebben en kennen de Blue-bikes dankzij een jarenlange samenwerking door en door. Bij pech onderweg kunnen gebruikers rekenen op gratis pechverhelping van Ethias.